Ridsportsvärlden

Satt och funderade ett tag på vad jag ska skriva om för att ni ska tycka det är intressant och läsvärt och kom tillslut fram till att prata om ridsporten i allmänhet. Om hur man, några men inte alla, tror att allt handlar om att vinna, att det alltid är blodigt allvar och att man inte sysslar med ridning för att man brinner för det utan för att man är en vinnarskalle utan hjärta för hästar. Många missar delen med att älska det stora huvudämnet i det hela, hästen! Kan säga er att detta blir ett riktigt bombnedslag här nu! LÄS! 
 
En av de sämre sakerna som jag tycker med ridsport är att många människor tror allt är en stor tävling, man rider ju för att man brinner för hästar och inte för att man ska ha den finaste ponnyn/hästen eller för att ha den dyratse märkesutrustningen. Eller gör alla verkligen det? Vad säger ni? 
När man är ute på tävling ser man ofta barn som går in på en LC eller LB bana med sin fina dyra ponny som redan gått SM ett flertal gånger. Ponnyn vägrar ut sig och flickan/pojken spöar på hästen och blir sur på hästen som att det var dens fel. Men då måste man ju ta sig en funderare, lönar det sig verkligen att köpa den finaste och dyraste ponnyn som kan hoppa högst eller som har finast steg? Jag tror att man måste kämpa för att nå toppen, det spelar ingen roll om man köper den bästa ponnyn som redan gått SM för man kommer fortfarande inte kunna hoppa en Msv bana på en gång utan man kommer behöva kämpa för att nå upp dit! 
Jag kämpar och drömmer för att nå mitt mål och komma upp till de högre höjderna med Kasper och jag vet att det kommer bli svårt för tidigare har Kasper bara hoppat 95-100 cm banor och jag har ingen aning om han skulle klara en bana på 110cm. Men jag tror på min ponny och jag tror han kan klara av det med rätt träning och som tur är har jag fått tag i otroligt duktiga tränare som kan ta oss dit om vi bara kämpar och har viljan! 
 
 

Sen är det en annan grej jag vill ta upp i detta inlägg. Det är att nu för tiden är alla hästar inte lika mycket värda, man bedömer om en häst är en dålig hoppare eller att den är långsam, man har alldeles för mycket fördomar!
T.e.x. om det kommer in en lite kraftigare häst på en hopptävling. Då hör man genast en massa kommentarer som "men gud, ska hon/han hoppa på den där? det är ju typ en nordsvensk!" 
Ärligt talat tänker jag bara då, bedöm inte hästen utefter dens kroppsbyggnad. Självklart har ju en kraftigare häst svårare för sig och kommer antagligen aldrig kunna hoppa lika högt som de andra smäckra hästarna men den kanske kan gå in på en lite lägre höjd. Eller detta är iaf hur jag tycker och tänker men vad tycker ni egentligen? 

Det är som att en kraftig nordsvensk är mindre värd bara för att den inte kan hoppa lika högt. Min mammas första häst var Hotten, en kallblodstravare som inte funkade på travet för att han blev för het och galopperade. Hon köpte honom när hon var i typ tjugoårsåldern tror jag och då var Hotten 7 år. Nu är han 32 år gammal, fattar ni egentligen hur gammalt det är? Kan fortfarande inte förstå hur han klarar av att leva så länge, det är typ som en 100 årig människa liksom! Hotten har nästan alltid varit snabbast av alla hästar, han är helt galen när han sätter fart, och ändå är han ganska kraftig. Man ska inte underskatta hästar helt enkelt! Då är det ju faktiskt bevisat att bara för att en häst kan hoppa högt eller vinna alla dressyrtävlingar kanske den inte mår bra av det utan det är vi människor som pushar på och är såna egon som inte tänker på hur hästen egentligen mår. Kan även säga er att min mammas nordsvenskar är de coolaste, lugnaste, mysigaste och snällaste hästar jag någonsin träffat! Så bedöm inte hästen efter hur den ser ut, det är inte rätt!
 
Måste bara ta upp en sista grej. Jag vet inte om ni gör det men jag brukar läsa Nellie Berntssons blogg då och då och för ett tag sen la hon upp detta inlägg. Jag blev så väldigt förvånad när jag läste detta, hon sjönk lite i mina ögon efter detta. (vill bara tilläga att vill inte på något sätt trycka ner Nellie men vill bara säga vad jag tycker om detta). Jag tycker inte hon har rätt, djuren är flockdjur som från början var vilda. De behövdes inte en massa skydd och saker för att de skulle klara sig, hästar har liksom blivit "porslinshästar" nu för tiden. Man är så rädda att de ska skada sig för att de inte har några benskydd i hagen eller för att de går i en jätte stor skogshage där det är lite stenigt. Allvarligt talat, hästar mår bara dåligt av att få stå instängd i en box mer en halva dygnet och sen gå ut i en liten sandruta till hage några timmar utan att kunna röra sig. Självklart kan hästen trampa snett och så vidare när de går i en stor lite stenig hage men den chansen är inte stor för hästar är byggda för att klara av det även om man inte tror det. Och sen det här med att nellie skrev att man ska behandla hästen med respekt och inte flänga runt i en paddock utan sadel och träns. Behandlar man inte hästen med respekt bara för att man rider utan sadel och träns? Jag tycker bara det visar på att hästen och ryttaren har tillit för varandra och det gör att man binder ett band till sin häst som är sjukt för att bryta! Sen kan jag hålla med om att det är väldigt dumt att rida runt så på sin häst utan att själv använda skydd för man kan ju skada sig rejält ifall något händer och då har man ju inte heller någon chans att sitta kvar utan sadel och träns. Men varför ska man tycka synd om hästen för att man kan rida den utan sadel och träns? Det är ju som att tycka synd om en hund för att den kan göra trix!
Jag tycker inte man ger direkt rätt signaler genom att innan ett hinder sitta och spöa på hästen för att den ska hoppa. Då kan man ju börja fundera på om hästen verkligen vill hoppa ifall någon med bara grimma och grimskaft kan styra mot en hinder med enbart sits och skänklar och hästen hoppar. Då tycker iaf jag att något inte stämmer? 
 
Ja, det var nog det jag ville ha sagt. Vill inte på något sätt säga att jag har rätt i det jag säger men detta är mina tankar kring det hela och jag skulle verkligen uppskatta ifall ni kommenterade om vad ni tycker och tänker kring det :) 
 
 

Kommentarer
Ida säger:

Bra skrivet Felicia, håller med fullt och fast om allt. Började nästan gråta när jag såg filmerna.

2012-10-30 | 18:18:44
Kim säger:

Håller med om att hästar nu mera är porslinsdjur. Min går utan täcke, har aldrig skydd, går ute nästan dygnet runt och han har inte varit skadad tills förra veckan, då har jag haft honom 5 år. Så allt daltande blir jag lite trött på med.

2012-11-01 | 13:40:50
Bloggadress: http://justkim.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback