Åsiktsinlägg angående hjälmanvändning

                                                                                                                                
En sak jag tänkte ta upp är hur ni ser på hjälmanvändning.
Har läst om det på en del bloggar om det och tänkte att jag skulle berätta lite om hur jag ser på det.

För mig är hjälm självklart, det är liksom som att om jag inte hade hjälm skulle det vara som att man inte hade grytlappar när man tar ut något ur ugnen (hehe, sämsta exemplet men var det ända jag kom på).
Egentligen är det ganska dåligt att jag tar upp det här eftersom att jag nyligen har bett er rösta på en bild där jag sitter barbacka och utan hjälm och det var egentligen ganska dumt gjort.
Vill däremot bara informera er om att hästen på bilden är nu 32 år och var på bilden 31! Både min mamma och fler personer stod brevid ifall något skulle hända och dessutom stod vi bara stilla.

Men men, hur många här använder säkerhetsväst då?
Jag själv är väl sådär halv noga, eller i dressyren avskyr jag och avstår helst från att använda det men i hoppning och uteridning eller liknande använder jag alltid både hjälm förståss och väst, även det förståss enligt mig.
Men det här med hjälm då, "hallå, jag är 18 bast jag behöver inte använda hjälm. Jag ska ändå bara rida lite hemma" men asså ja, och det kan ändå hända olyckor! Det är i och för sig viktigare att ha hjälm när man är på en ridskola t.e.x. där det finns massa barn och andra människor men även hemma, det kan hända precis lika mycket olyckor då!

En sak jag tycker är väldigt bra är att många fler elitryttare och t.o.m andra duktigare dressyrryttare nu för tiden har börjat använda sig av hjälm mer och mer. Jag har sett och hört av kommenatorer (heter det så? :/) på tv att många nu väljer att byta ut hatten mot en hjälm.
Dom får tummen upp för det! :)

En sista sak jag vill tillägga är att många tänker säkert "men hallå jag har ju världens snällaste häst och han/hon skulle självklart aldrig göra någonting", så tänker jag också men helt ärligt hästar är ju ändå flyktdjur så man kan aldrig vara säker! 


Så för mig är hjälm ett måste och jag hoppas det är det för de flesta ryttare! 


Kommentarer
Ellen :) <33 säger:

Alltid hjälm!! Bara om jag ska hämta i hagen, lämna i hagen osv ibland kan det kännas överdrivet att ha den när man leda den från boxen till stallgång t.ex men jag ska själv börja bli bättrepå det där med hjälmen!! :)

2012-06-18 | 16:42:33
Bloggadress: http://onedirectionnoveller.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback